Renovering af tilbygning i Odense
Lotte og Benjamin har transformeret en gammel og nedslidt tilbygning til husets nye hjerte. Design og funktionalitet er udviklet i tæt samarbejde med Sandholt Lyndelse Tømrerforretning, og familien fra Odense har i dag et lyst og åbent køkken/alrum med et kæmpe vinduesparti ud til haven. Undervejs blev taget også skiftet på forsikringens regning, da tømrerne opdagede fejl i tagpladerne.
"Renoveringen af vores tilbygning er blevet endnu bedre, end vi havde regnet med"
Sandholt Lyndelse Tømrerforretning stod for renoveringen af boligen, da Lotte og Benjamin fik lavet et gammelt udhus om til familiens nye køkken/alrum med stort vinduesparti ud til haven.
For Lotte og Benjamin har det været en rigtig god oplevelse at renovere deres nyerhvervede hus i Odense. Det skyldes ikke mindst samarbejdet med Sandholt Lyndelse Tømrerforretning.
– Vi havde først en arkitekt ind over for at få lavet grundtegningerne, og så havde vi Robert fra Sandholt Lyndelse Tømrerforretning på besøg. Det var en rigtig, rigtig positiv oplevelse – der var en god kemi med det samme. Han var god til at vejlede os i forhold til, hvad vi skulle gøre med for eksempel vinduer, loft og gulv, fortæller Benjamin. Samme oplevelse har Lotte haft. Ingen af dem har prøvet at renovere et hus før, men parret følte sig i trygge hænder fra start.
– De kom med nogle ideer, og så undersøgte vi mulighederne og diskuterede lidt frem og tilbage. Jeg har især sparret med dem på det synlige og æstetiske, og så har de tænkt på det håndværksmæssige. Det har været en god proces, forklarer Lotte.
– Vi kunne tydeligt mærke, at de var interesseret i at gøre det ordentligt og finde de bedste løsninger. For eksempel med væggene. Det er billigere med to lag gips, men vi har fået rigtige træplader inde bag ved. Det gør en kæmpe forskel, når vi hænger noget op på væggen. Det er megafedt, siger Benjamin.
Et andet eksempel er det akustikstikloft, som det unge par endte med at vælge efter god vejledning.
– Det er vi bare sindssygt glade for i dag, og alle kommenterer det. Vi kan holde familiefødselsdag med 25 gæster, hvor vi kan tale sammen helt normalt hen over bordet, fortæller Benjamin.
Trygheden er vigtig: "De var gode til at komme ind i vores hverdag"
- Robert var meget opmærksom på, at vi boede i hovedhuset imens. Og de var rigtig gode til børn - gode til lige at sige godmorgen og spørge, om børnene havde sovet godt, fortæller Benjamin. Det gav en god stemning og en tryghed, som var vigtig for familien.
- Det var trygt for os, at de var så gode til at komme ind i vores hverdag - at de har været så søde og imødekommende over for både os og vores børn, siger Lotte.
Robert fra Sandholt Lyndelse Tømrerforretning er naturligvis glad for de pæne ord. For ham er det en selvfølge, at hans folk kan gebærde sig i andres hjem. Det hører med til jobbet. - Vi får et ret tæt forhold til familien, når vi går i deres hus igennem flere måneder. Det kræver, at vores tømrere er imødekommende og glade, når de går på arbejde. Har man glade medarbejdere, behandler de også kunderne ordentligt. Jeg tror, det hænger sammen, siger Robert.
Stor rummelighed og god dialog
Der skal træffes mange små og store valg, når man bygger eller renoverer et hus. Her er det vigtigt med en god dialog, hvor man åbent kan udveksle ideer. Det har der været igennem hele processen, fortæller Lotte.
– De kunne godt se vores tanker og ideer. Også da vi gerne ville have et meget stort vindue ud til haven. I starten var de lidt skeptiske, men så blev de også begejstrede for ideen, siger Lotte.
– De var også superfleksible undervejs. Vi havde en gammel sten-terrasse, som vi gerne ville have lavet om. Egentlig havde de ikke tid, men de pressede det ind i deres kalender, så vi kunne få lavet en træterrasse, tilføjer Benjamin.
Her var Lotte endda ved at få kolde fødder undervejs. Den dag, hvor tømrerne havde fået leveret alle materialer og var gået i gang med terrassen – der blev hun i tvivl, om træet nu også var det rigtige.
– Der var de utrolig rummelige. De tog sig tid og lyttede til mine bekymringer, og så kom de med deres faglige viden og nogle gode begrundelser. De endte med at få mig beroliget, og det er jeg glad for i dag, siger Lotte.
Og resultatet af ombygningen? Det er Lotte og Benjamin godt tilfredse med.
– Vi er rigtig glade for det, siger Lotte.
– Uden tvivl. Det er blevet endnu bedre, end vi havde regnet med, siger Benjamin.
Nyt tag blev betalt af forsikringen: Tømreren opdagede revner i tagpladerne
- De havde gået og kigget på vores tag og undret sig over, at der var så mange revner i tagpladerne. Faktisk mente de, at vi nok skulle have skiftet taget på hele huset inden for et års tid. Men det var overhovedet ikke nævnt i tilstandsrapporten, siger Benjamin.
De revnede tagplader viste sig at skyldes en fejl i produktionen, som var svær at opdage. Derfor havde ingen set den i købsprocessen, heller ikke parrets egen rådgiver. Producenten erkendte fejlen og tilbød at sende nye tagplader uden beregning. Samtidig ville familiens forsikringsselskab dække lønudgifterne, men insisterede på, at de skulle vælge en anden tømrer. Han havde nemlig givet et billigere tilbud, hvor der ikke var afsat penge til et stillads. Sandholt Lyndelse Tømrerforretning afviste blankt at gå på kompromis med sikkerheden, og heldigvis endte Benjamin med at få forsikringsselskabet til at acceptere den 'rigtige' pris. - Det gav slet ikke mening, at forsikringsselskabet ville have taget skiftet uden et stillads. Vi ville gerne have Sandholt Lyndelse Tømrerforretning til at lave det, og det fik vi heldigvis lov til, siger Benjamin.
Det har vi lavet
- Nyt tag på hele huset
- Renovering af tilbygning
- Nye vinduer
- Nye døre
- Nye gulve